menu

darmowe eBooki

Delphi - 31 przydatnych programów

okładka

Naucz się pełniej wykorzystywać możliwości Delphi

Sprawdź sam, czytając darmowy fragment eBooka Delphi - 31 przydatnych programów.

Czy ta wiedza okazała się dla Ciebie przydatna? Chcesz wiedzieć więcej? Zobacz tutaj.

Google Adsense

migawka z forum

Dowcipy o programistach/informatykach

Witam, grunt to potrafić śmiać sie z samego siebie  ;DPrzychodzi informatyk do domu po pra...

Rysiek z "Klanu"

W związku z ogromnym poruszeniem we wszystkich mediach w naszym kraju, dotyczącym tak kultowej postaci jak Rysiek z &quo...

Propozycje zmian w serwisie Guide C++

Witam, ze względu na to że nie znalazłem podobnego tematu na forum, a mam kilka sugestii   ;) postanowiłem je ...

buttony

SDJ
vortal programistów
Vademecum sieci komputerowych
Soldiers'04 - fan klub Legii Warszawa
www.katalog.bajery.pl
katalog stron
katalog najlepszych stron
jestem w katalogu
Wszystko o C++
[zamknij]

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich osobom trzecim. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie.
Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

jesteś w: Dodatki / Podstawowe narzędzia
Szkoła Hakerów - Kurs Hackingu Bez Cenzury

Podstawowe narzędzia

Tutaj znajdują się opisy podstawowych narzędzi programistycznych takich jak:

edytor

Edytor to program umożliwiający zredagowanie kodu źródłowego. Sam kod to zwykły tekst, który stanowi treść programu. Właściwie do stworzenia takiego kodu nadaje się każdy edytor tekstu. Począwszy od prostego notatnika na potężnym Word'zie skończywszy. Jednak pisanie programu z użyciem wspomnianych edytorów jest trochę niezręczne. Lepiej stosować edytor stworzony z myślą o konkretnym języku. Dlatego też zwykłe edytory tekstu nie bardzo się do tego nadają. Chodzi mi tutaj o formatowanie tekstu, które jest przydatne przy pisaniu listu, ogłoszenia czy innych podobnych dokumentów. Przy pisaniu kodu potrzeba więcej swobody. Bowiem rozmiar pliku nie jest aż tak istotny. Czasem stosuje się przejścia do następnej linii po umieszczeniu tylko jednego znaku. Robi się to oczywiście enterem, co w przypadku normalnego tekstu jest niewskazane. Dodatkowo korzystanie ze specjalnego edytora napisanego z myślą o danym językiem programowania dostarcza sporo korzyści. Wszelkie słowa kluczowe danego języka, czy znaki są wyświetlane w inny sposób. Czasem jest to inna barwa, czasem pogrubienie. To oczywiście zależy od samego edytora. Niektóre posiadają nawet możliwość ustalenia jak będą wyświetlane określone słowa, czy znaki. Chyba łatwiej się połapać, gdy tekst jest napisany z wykorzystaniem różnych czcionek i barw, niż z użyciem jednokolorowego ciągu znaków. Po za tym takie edytory posiadają też szereg opcji usprawniających pisanie kodu. Nie będę tutaj przytaczał konkretnych przykładów, bo i tak nie ma sensu. Warto pamiętać, żeby przed rozpoczęciem programowania zaopatrzyć się w niezbędne narzędzia.

kompilator

Kompilator jest jakby pośrednikiem pomiędzy programistą, a maszyną. Jego zadanie skupia się na przetworzeniu kodu źródłowego, czyli tekstu, który programista wstukuje z klawiatury na język maszynowy. No dobrze, ale czym dokładnie jest ten język maszynowy. Najprościej jest to zbiór instrukcji, które procesor potrafi zinterpretować i wykonać. Dopiero tak przygotowane instrukcje można wykorzystać w programie. Sposób, w jaki kompilator przetwarza kod źródłowy zależy od samego kompilatora. Jedne robią to lepiej, inne nieco gorzej.

linker

Linker służy do łączenia kilku plików w jeden wynikowy. Wyobraź sobie taką sytuację. Pracujesz w zespole programistów. Każdy pracuje nad pewną częścią [modułem] projektu. Gdy każdy z was skończy pisać swój moduł kompiluje go i czeka na kolegów. Mija jakiś czas i wszystkie moduły są gotowe. Trzeba teraz jakoś połączyć wszystkie moduły w jedną całość. Tutaj właśnie z pomocą przychodzi linker. Stąd właśnie czasem na łączenie plików zwykło się mówić linkowanie. Ma on za zadanie scalenie do kupy kilku plików składajających się na projekt i stworzenie z nich pliku wykonywalnego. Z reguły linker jest uruchamiany automatycznie podczas kompilacji i nie musisz się tym wcale przejmować.

debugger

Debugger jest programem, którego działanie skupia się na mówiąc sloganowo odpluskwianiu programów. Już wyjaśniam o co chodzi. Określenie to wzięło się oczywiście z języka angielskiego [bug - pluskwa, robal]. W programowaniu na wszelkie błędy zwykło się mówić właśnie pluskwy. Stąd ta tajemnicza nazwa. Odpluskwianie ma na celu wyeliminowanie z programu błędów. Wygląda to tak. Uruchamiamy program, a następnie debuggera. Debugger śledzi działanie naszego programu i informuje na bieząco. Za jego pomocą można kontrolować jak zachowują się pewne zmienne w programie lub też dokonać ich modyfikacji. Zmienna to po prostu wydzielony obszar pamięci, który posiada pewną wartość. Dokładniej powiem na ten temat przy omawianiu typów wbudowanych. Oczywiście korzystanie z debuggera jest ma też inne zalety. Chociaż debugger ma na celu usprawnienie działania programu bywa też tak, że jest on używany do innych celów. Często korzystają z niego crackerzy do różnych przekrętów.

pozostałe

Oprócz wymienionych narzędzi istnieją jeszcze inne. Jednak nie są one tak niezbędne jak wspomniane wcześniej. Są to narzędzie umożliwiające utworzenie np. programu-instalki. Obecnie większość szanujących się firm produkujących oprogramowanie programistyczne nie wypuszcza na rynek pojedynczych programu, jak linker, czy kompilator. Zwykle jest to produkt zawierający zestaw narzędzi programistycznych. Jest to tak zwany Integrated Development Environment [IDE co w wolnym tłumaczeniu oznacza: zintegrowane środowisko programistyczne], w skład którego wchodzą narzędzia podstawowe, czyli: kompilator, linker, debugger oraz edytor. Tak przygotowany zestaw narzędzi znacznie ułatwia programowanie. Sam proces kompilacji sprowadza się do jednego kliknięcia mychą. Również jeśli program składa się z kilku plików można szybko go skompilować bez konieczności podawania za każdym razem ścieżek do kompilowanych plików. Wystarczy wtedy utworzyć projekt zawierający określone pliki i po sprawie. Oczywiście najpierw należy jeszcze ustalić, które pliki wchodzą w skład programu :( Jednak wystarczy zrobić to jednokrotnie i po krzyku.